Tekstgrootte
Kinderen ontwikkelen zich wel eens op een andere wijze dan je als leerkracht en ouder verwacht. Wij weten op basis van de aanhoudende stroom gegevens over de prestaties van de kinderen (leerlingvolgsysteem) dat we met ons onderwijs de meeste kinderen bereiken.
Op basis van deze ervaring hebben we de verwachting dat kinderen op de Willemsparkschool zich op een niveau ontwikkelen dat gelijk is aan het gemiddelde kind in Nederland (onze norm).
Toch lukt dat niet bij alle kinderen: er zijn kinderen die ver boven de norm presteren, er zijn ook kinderen die ver onder de norm presteren. Met behulp van een systeem van signaleren, diagnosticeren, remediëren en evalueren proberen we onderwijs op maat voor elk kind te bieden. Als een kind zich ver boven of onder de norm ontwikkelt, dan wordt dit uit de gegevens van de kinderen duidelijk.
Vervolgens wordt getracht vast te stellen hoe dit komt (diagnosticeren), waarna een plan wordt opgesteld en uitgevoerd (remediëren). Hierbij wordt, indien dat nodig is, voor individuele kinderen een norm gesteld die voor hen wel haalbaar is.
Ten slotte wordt getoetst of de in het plan gestelde doelen bereikt zijn, of dat bijstelling van de werkwijze noodzakelijk is (evaluatie).
De interne begeleider bewaakt dit proces, zorgt voor de interne communicatie en de communicatie met de ouders. De leerkracht van de klas blijft natuurlijk verantwoordelijk, maar wordt met betrekking tot de begeleiding door de interne begeleider geadviseerd.
Indien in de school de kennis niet aanwezig is om voor een kind goede oplossingen te vinden, dan beschikken we over structurele externe contacten bij het Advies en Begeleidingscentrum (ABC) en de GGD afdeling school gezondheidszorg.