• Home
  • De WPS
    • Alles over de WPS
    • Een bijzonder gebouw
    • Organisatie
    • Schoolplan
    • Schoolondersteuningsprofiel
    • Stichting Vrienden van de WPS
  • Voor de ouders
    • Vakanties en vrije dagen
    • Kalender
    • Schooltijden
    • Overblijven
    • Ziekmeldingen
    • Verlof buiten schoolvakanties
    • Klachtenregeling
    • Beleid Sociale Veiligheid
    • Meldcode
    • Godsdienst en levensbeschouwingen
    • Internetspelregels
    • Verjaardagen
    • Hygiëne
    • Verkeer
    • Verzekering
    • Rapportage
    • CITO
    • Buitenschoolse Activiteiten
    • Basisboekje
    • Privacy
  • Contact
    • Contactgegevens
    • Contactformulier
  • Alles over de WPS
  • Een bijzonder gebouw
  • Organisatie
  • Schoolplan
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Stichting Vrienden van de WPS

Onderwijsconcept

De cognitieve ontwikkeling

De klassen waarin de kinderen zijn ingedeeld zijn zogenaamde jaarklassen. De vierjarigen zitten in groep 1, de vijfjarigen in groep 2, enzovoort tot en met groep 8. In principe gaan kinderen die één volledig schooljaar in groep 1 hebben gezeten in het volgend jaar naar groep 2. Per leerjaar is een leerprogramma met de daarbij behorende leerdoelen vastgesteld. Het onderwijsaanbod is voor elk kind gelijk. Zo is er voor alle kinderen na acht jaar onderwijs op de Willemsparkschool in eerste instantie hetzelfde onderwijsaanbod geweest.

In welk tempo en op welk niveau de kinderen de leerdoelen behalen wordt door de leerkrachten getoetst en vastgelegd. In alle groepen komen daar landelijk genormeerde toetsen bij. Deze toetsen worden over het algemeen tweemaal per schooljaar afgenomen. Op deze wijze stellen wij vast of: 
 

  1. de kinderen dat leren wat wij ze willen leren,
  2. kinderen zich naar verwachting ontwikkelen,
  3. er leemten zijn in de kennis bij de kinderen (een klas of een deel van een klas) en
  4. een kort en intensief programma moet worden gemaakt om dit te verhelpen,
  5. individuele kinderen op bepaalde gebieden een leemte in de kennis hebben en door middel van een kort en intensief programma geholpen moeten worden,
  6. individuele kinderen gehinderd worden in het zich verwerven van kennis en vaardigheden en een langdurig programma moet worden opgesteld, al dan niet met voor dit specifieke kind andere vastgestelde leerdoelen.

Op deze wijze evalueren we permanent ons onderwijs met het streven kinderen zo effectief mogelijk te begeleiden. Geen twee kinderen ontwikkelen zich op dezelfde manier. Dat maakt opvoeding en onderwijs zo boeiend. De ontwikkeling gaat met pieken en dalen. Door de ontwikkeling van kinderen regelmatig te toetsen, deze vast te leggen en te vergelijken met gemiddelde landelijke scores verkrijgen we een algemeen beeld van elk kind en kunnen we zoveel mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. Om deze aansluiting tot stand te brengen moeten de gegevens telkens geïnterpreteerd worden. Dit laatste is ingewikkeld en een fout is snel gemaakt. Om de foutenmarge te beperken is daarom een goed contact tussen ouders en school onontbeerlijk. Gegevens betreffende de ontwikkeling van kinderen van de school en van de ouders en het trachten te komen tot een gemeenschappelijke interpretatie van deze gegevens, helpen het kind. Daarom worden ouders ten minste twee keer per jaar uitgenodigd om over de resultaten van hun kind(eren) met de leerkracht te komen spreken en is elke leerkracht bereid om, indien ouders hierom vragen, op korte termijn een afspraak te maken. Ook als een leerkracht zich (om wat voor reden dan ook) zorgen maakt over een kind, worden de ouders uitgenodigd voor een gesprek.


Snel naar

Kennismaken Aanmelden

Het schoolplan bekijken

De WPS Alles over de WPS Een bijzonder gebouw Organisatie Schoolplan Schoolondersteuningsprofiel Stichting Vrienden van de WPS
Voor de ouders Vakanties en vrije dagen Kalender Schooltijden Overblijven Ziekmeldingen Verlof buiten schoolvakanties Klachtenregeling Beleid Sociale Veiligheid Meldcode Godsdienst en levensbeschouwingen Internetspelregels Verjaardagen Hygiëne Verkeer Verzekering Rapportage CITO Buitenschoolse Activiteiten Basisboekje Privacy
Contact Contactgegevens Contactformulier
  • Cookie settings

Powered by Social Schools