• Home
  • De WPS
    • Alles over de WPS
    • Een bijzonder gebouw
    • Organisatie
    • Schoolplan
    • Schoolondersteuningsprofiel
    • Stichting Vrienden van de WPS
  • Voor de ouders
    • Vakanties en vrije dagen
    • Kalender
    • Schooltijden
    • Overblijven
    • Ziekmeldingen
    • Verlof buiten schoolvakanties
    • Klachtenregeling
    • Beleid Sociale Veiligheid
    • Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld
    • Levensbeschouwingen
    • Internetspelregels
    • Verjaardagen
    • Hygiëne
    • Verkeer
    • Verzekering
    • Rapportage
    • CITO
    • Buitenschoolse Activiteiten
    • Basisboekje
    • Privacy
  • Contact
    • Contactgegevens
    • Contactformulier
  • Alles over de WPS
  • Een bijzonder gebouw
  • Organisatie
  • Schoolplan
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Stichting Vrienden van de WPS

​Onderwijsconcept

De cognitieve ontwikkeling
De klassen waarin de kinderen zijn ingedeeld zijn zogenaamde jaarklassen. De vierjarigen zitten in groep 1, de vijfjarigen in groep 2, enzovoort tot en met groep 8. In principe gaan kinderen die één volledig schooljaar in groep 1 hebben gezeten in het volgend jaar naar groep 2. Per leerjaar is een leerprogramma met de daarbij behorende leerdoelen vastgesteld. Het onderwijsaanbod is voor elk kind gelijk. Zo is er voor alle kinderen na acht jaar onderwijs op de Willemsparkschool in eerste instantie hetzelfde onderwijsaanbod geweest.

In welk tempo en op welk niveau de kinderen de leerdoelen behalen wordt door de leerkrachten getoetst en vastgelegd. In alle groepen komen daar landelijk genormeerde toetsen bij. Deze toetsen worden over het algemeen tweemaal per schooljaar afgenomen. Op deze wijze stellen wij vast of:

  1. de kinderen dat leren wat wij ze willen leren,
  2. kinderen zich naar verwachting ontwikkelen,
  3. er leemten zijn in de kennis bij de kinderen (een klas of een deel van een klas) en een kort en intensief programma moet worden gemaakt om dit te verhelpen,
  4. individuele kinderen op bepaalde gebieden een leemte in de kennis hebben en door middel van een kort en intensief programma geholpen moeten worden,
  5. individuele kinderen gehinderd worden in het zich verwerven van kennis en vaardigheden en een langdurig programma moet worden opgesteld, al dan niet met voor dit specifieke kind andere vastgestelde leerdoelen.

Op deze wijze evalueren we permanent ons onderwijs met het streven kinderen zo effectief mogelijk te begeleiden. Geen twee kinderen ontwikkelen zich op dezelfde manier. Dat maakt opvoeding en onderwijs zo boeiend. De ontwikkeling gaat met pieken en dalen. Door de ontwikkeling van kinderen regelmatig te toetsen, deze vast te leggen en te vergelijken met gemiddelde landelijke scores verkrijgen we een algemeen beeld van elk kind en kunnen we zoveel mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. Om deze aansluiting tot stand te brengen moeten de gegevens telkens geïnterpreteerd worden. Dit laatste is ingewikkeld en een fout is snel gemaakt. Om de foutenmarge te beperken is daarom een goed contact tussen ouders en school onontbeerlijk. Gegevens betreffende de ontwikkeling van kinderen van de school en van de ouders en het trachten te komen tot een gemeenschappelijke interpretatie van deze gegevens, helpen het kind. Daarom worden ouders ten minste twee keer per jaar uitgenodigd om over de resultaten van hun kind(eren) met de leerkracht te komen spreken en is elke leerkracht bereid om, indien ouders hierom vragen, op korte termijn een afspraak te maken. Ook als een leerkracht zich (om wat voor reden dan ook) zorgen maakt over een kind, worden de ouders uitgenodigd voor een gesprek.

Excursies, schoolreisjes en andere activiteiten
In elk leerjaar gaan kinderen op schoolreis en excursie. De groepen 7 en 8 gaan meerdere dagen op schoolreis, de groepen 1 tot en met 6 gaan één dag. Excursies worden gehouden naar Artis, musea (Rijks-, van Gogh-, Stedelijk-, Joods Historisch-, Tropen- en Verzetsmuseum), NEMO, Muiderslot, het Concertgebouw, etcetera. Elk jaar wordt een keuze gemaakt uit het zeer uitgebreide en gevarieerde aanbod dat we in Amsterdam hebben.

Jaarlijks is er een techniek- en programmeerweek en natuurlijk besteden wij ook uitgebreid aandacht aan de boekenweek.

Behalve in het eindspel in groep 8 en de musical bij de kleuters, zijn er verschillende projecten waarbij drama, beeldende vorming en muziek aan de orde komen.

Interne begeleiding en remedial teaching
Kinderen ontwikkelen zich wel eens op een andere wijze dan je als leerkracht en ouder verwacht. Wij weten op basis van de aanhoudende stroom gegevens over de prestaties van de kinderen (leerlingvolgsysteem) dat we met ons onderwijs de meeste kinderen bereiken.

Op basis van deze ervaring hebben we de verwachting dat kinderen op de Willemsparkschool zich op een niveau ontwikkelen dat gelijk is aan het gemiddelde kind in Nederland (onze norm).

Toch lukt dat niet bij alle kinderen: er zijn kinderen die ver boven de norm presteren, er zijn ook kinderen die ver onder de norm presteren. Met behulp van een systeem van signaleren, diagnosticeren, remediëren en evalueren proberen we onderwijs op maat voor elk kind te bieden. Als een kind zich ver boven of onder de norm ontwikkelt, dan wordt dit uit de gegevens van de kinderen duidelijk.

Vervolgens wordt getracht vast te stellen hoe dit komt (diagnosticeren), waarna een plan wordt opgesteld en uitgevoerd (remediëren). Hierbij wordt, indien dat nodig is, voor individuele kinderen een norm gesteld die voor hen wel haalbaar is.

Ten slotte wordt getoetst of de in het plan gestelde doelen bereikt zijn, of dat bijstelling van de werkwijze noodzakelijk is (evaluatie).

De interne begeleider bewaakt dit proces, zorgt voor de interne communicatie en de communicatie met de ouders. De leerkracht van de klas blijft natuurlijk verantwoordelijk, maar wordt met betrekking tot de begeleiding door de interne begeleider geadviseerd.

Indien in de school de kennis niet aanwezig is om voor een kind goede oplossingen te vinden, dan beschikken we over structurele externe contacten bij het Advies en Begeleidingscentrum (ABC) en de GGD afdeling school gezondheidszorg.

De interne begeleider onderhoudt namens de school de contacten met deze instellingen. Als een kind een speciaal programma voor een of meer vakgebieden moet volgen, dan kan dit buiten de klas individueel of in een klein groepje gebeuren onder leiding van de remedial teacher. Deze hulp buiten de klas is in principe mogelijk voor een periode van maximaal 8 weken per schooljaar. Slechts in uitzonderlijke situaties kan deze ondersteuning voor eenzelfde periode worden verlengd. Vormen van langdurige ondersteuning kunnen geboden worden als na onderzoek speciale zorg voor de school is gewenst. De financiële middelen worden dan door het Rijk geleverd (de zogenaamde rugzak). Zoals eerder is opgemerkt, worden de ouders van kinderen die (tijdelijk) een speciaal programma moeten volgen, hierbij betrokken vanaf het moment dat de eerste reden voor zorg is geconstateerd. Op deze wijze trachten we alle kinderen op de Willemsparkschool optimaal te begeleiden en 'binnen de poort' te houden. Toch kan het ook voorkomen dat in gezamenlijkheid besloten wordt dat een kind in het speciaal onderwijs beter op zijn plaats is. Dit komt zeer incidenteel voor. Hoe beter we worden in het bieden van onderwijs op maat, des te groter de verschillen tussen kinderen kunnen worden. Dat schept voor ouders, kinderen en leerkrachten de verplichting om verantwoord om te gaan met deze verschillen, zodat de Willemsparkschool voor iedereen een plaats is zijn met een goed onderwijskundig en pedagogisch klimaat.

Klassenverkleining
Aan de hand van de richtlijnen van het ministerie van OCW heeft het bestuur getracht vanuit de specifieke omstandigheden van de WPS een integraal pakket van maatregelen samen te stellen wat beoogt kinderen op de WPS meer begeleiding te bieden. Hierbij is gekozen voor een combinatie van inzet van eigen en overheidsmiddelen. Hiermee wordt het volgende gerealiseerd:

  1. Kleine groepen daar waar de vierjarigen instromen (1A en 1B), ongeveer vijftien leerlingen per klas op 1 oktober (teldatum) De groepen 1A en 1B starten elk jaar met maximaal 15 kinderen per groep. In de loop van het jaar groeien de groepen dan uit naar elk ± 25 leerlingen aan het einde van het schooljaar.
  2. Bekostiging van de extra remedial teaching en interne begeleiding voor jonge kinderen 
  3. Vakleerkracht voor drama
  4. Onderwijsassistenten voor alle groepen
  5. Toewerken naar maximaal 30 kinderen per klas.Een uitzondering wordt gemaakt bij noodgevallen of terugplaatsing uit het speciaal onderwijs van oud-WPS-kinderen
  6. Vormen van een reservering om plotselinge terugloop van het aantal kinderen in een klas op te vangen.

Resultaten van het onderwijs op de Willemsparkschool
Resultaten van scholen worden in toenemende mate in de publiciteit gebracht. Op internetpagina's is te vinden wat de score van de CITO-toets is in groep 8 en wat de Rijksinspectie vindt van de kwaliteit van een school. Ouders hebben recht op deze gegevens en daarom publiceren we onze uitstroomcijfers op de website. Graag brengen we ook wat nuances aan.

Wanneer men de resultaten van een school in cijfers gaat weergeven wordt snel onrecht gedaan aan de enorme prestaties die kinderen, leerkrachten en ouders soms leveren. Sommige kinderen moeten hard werken voor een gemiddeld resultaat, anderen bereiken met weinig inspanning een hoge score. Om de doorstroming van kinderen naar het voortgezet onderwijs bepalend te laten zijn voor het vaststellen van de kwaliteit van een basisschool, zou men het niveau moeten bepalen van de vierjarige kleuters die op een school instromen. Op deze wijze zou de 'prestatie van de school' in een absoluut cijfer uit te drukken zijn. Op basis hiervan zouden basisscholen met elkaar vergeleken kunnen worden. Er bestaat echter geen 'instroomtoets'.

Statistisch gezien is schoolsucces afhankelijk van erfelijke en omgevingsfactoren; de mate van opleiding en de sociaal/economische situatie van de ouders speelt een belangrijke rol - hoe hoger de opleiding van de ouders en hoe hoger het inkomen, des te meer kans kinderen in de westerse samenleving hebben op succes op school. Kwaliteit van onderwijs is niet alleen uit te drukken in een getal. De kwaliteit van de manier waarop kinderen leren is minstens zo belangrijk, maar is ook niet in een getal uit te drukken. De onderstaande cijfers moeten daarom genuanceerd worden geïnterpreteerd. De Score van de CITO-eindtoets wordt aangegeven op een schaal van 500 tot 550. Gezien de achtergrond van de kinderen op de Willemsparkschool heeft men vastgesteld dat een gemiddelde van 537,0 gehaald moet kunnen worden. De gemiddelde score van de leerlingen was in:

2018

540,5

2019

541,4

2020

geen toets wegens coronasluiting

De uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs was in schooljaar 2019/2020:

VWO

18

HAVO/VWO

7

HAVO

5

Ouderbijdrage
Gezien de recente ontwikkelingen rondom de ouderbijdrage van scholen in Amsterdam kunnen wij u nog geen informatie gegeven over hoe de vrijwillige ouderbijdrage in de toekomst georganiseerd gaat worden. Zodra er een plan ligt passen wij de tekst aan op de website.

De school heeft een uitgebreid overblijfplan waar vrijwel alle kinderen gebruik van maken. De overblijfvergoeding bedraagt € 247,- en is verplicht als uw kind overblijft.

Hieronder een uitleg van de situatie tot en met schooljaar 2019/2020

Onze school kende sinds jaar en dag een ouderbijdrage. Met de ouderbijdrage betaalde de school personeel en middelen die de overheid niet subsidieert, zodat de school de kinderen extra voorzieningen kon bieden, zoals drama, muziek, beeldende vorming, Engels, Frans en extra begeleiding voor de kinderen waar nodig. De ouderbijdrage was niet verplicht maar was van essentieel belang voor het goed functioneren van de school. Daarom rekende de school erop dat ouders die voor de Willlemsparkschool kozen de ouderbijdrage betaalden. De ouderbijdrage dekte niet de kosten van schoolreisjes en andere groepsuitjes.

Aanwending van de ouderbijdrage in het schooljaar 2019/2020

 

De jaarrekening is op verzoek aan te vragen bij de Penningmeester: penningmeester@dewps.nl

Uit de ouderbijdrage werden de volgende voorzieningen bekostigd:

Vaklessen
Vanaf groep 1 krijgen de kinderen eens per week drama en muziek. Vanaf groep 3 komt daar tweemaal per week bewegingsonderwijs en eens in de week beeldende vorming bij. Groep 5, 6 en 7 krijgen eens per week les in Levensbeschouwing/Geestelijke stromingen. Al deze lessen worden gegeven door vakleerkrachten.

Deze vaklessen worden gedeeltelijk door de overheid gesubsidieerd.

Zorg voor het individuele kind
Om de ontwikkeling van kinderen goed te volgen, eventuele problemen tijdig te signaleren en bij behandeling ouders en leerkrachten van advies te dienen, hebben wij een Intern Begeleider (IB) en Remedial Teacher (RT) in dienst. IB en RT omvat een volledige aanstelling waarvan de overheid een gedeelte van de uren vergoedt. Ook huren wij indien noodzakelijk externe diensten in voor begeleiding. De kosten hiervan kunnen hoger zijn dan de subsidies.

Exploitatie gebouw
Bovengenoemde activiteiten behoeven lokalen en de kosten hiervan zijn hoger dan de overheid subsidieert.

Onderwijsleerpakket en meubilair
De overheid hanteert voor deze materialen zeer lange afschrijvingstermijnen, zelfs al is vervanging hoogst noodzakelijk. Indien nodig wordt eerder tot vervanging of vernieuwing overgegaan.

ICT
Op de WPS wordt extra geïnvesteerd in ICT. Minstens één op de twee kinderen heeft beschikking over een iPad of Chromebook. Deze apparaten dienen ter ondersteuning van het onderwijs. Er is een uitstekend werkend draadloos netwerk.

Culturele vorming, Franse les en Buitenschoolse Activiteiten
De vele excursies worden slechts gedeeltelijk gesubsidieerd. De Franse les in de groepen 7 en 8 moet geheel uit de bijdrage worden bekostigd. Voor de Buitenschoolse Activiteiten worden gebouw en begeleiding gratis aan de docenten ter beschikking gesteld. Hierdoor betalen de ouders van deelnemende kinderen alleen het lesgeld.

Engelse les
Er is een vakleerkracht Engels die één of twee keer per week lessen verzorgt voor de groepen 1 tot en met 8. Als leidraad voor de lessen wordt de methode 'Join In' gebruikt. In de groepen 1 tot en met 4 staat vooral de mondelinge communicatie centraal en in de groepen 5 tot en met 8 vooral de schriftelijke communicatie. Alle vier de taalvaardigheden (luisteren, spreken, lezen en schrijven) worden aangeleerd. Tijdens de lessen gebruikt de vakleerkracht Engels als voertaal.  

Geestelijke stromingen
In de groepen 5, 6 en 7 krijgen de leerlingen een uur per week lessen Levensbeschouwing. Tijdens de lesuren krijgen de kinderen informatie over diverse geloofsovertuigingen. Vaak worden thema's behandeld die vanuit verschillende confessies benaderd worden. Omdat deze lessen een informatief karakter hebben, blijft de neutrale invalshoek van onze school gewaarborgd.

Feesten en vieringen
Maandsluitingen, eindspelen en musicals brengen kosten met zich mee die nauwelijks gesubsidieerd worden. Dat geldt ook voor traditionele feesten als Sinterklaas, Kerst en lentefeest. Deze activiteiten worden uit de bijdrage bekostigd.

Personeel
Kosten van werving en selectie en ook scholing van leerkrachten worden slechts gedeeltelijk door de overheid gesubsidieerd.

Informatievoorziening

●     De informatieavond; één maal per jaar aan het begin van het schooljaar. De leerkrachten bespreken per groep allerlei onderwijsinhoudelijke en organisatorische aspecten van het betreffende leerjaar,

●     WPSnieuws; via e-mail,

●     De website; www.willemsparkschool.nl. Met onder andere: schoolgids, activiteiten en jaaragenda.

●     De rapporten; twee maal per jaar,

●     De 10-minutengesprekken; twee maal per jaar. Gesprekken over uw kind met (vak)leerkrachten, intern begeleiders en/of directeur, (NB tussendoor is het altijd mogelijk een afspraak te maken)

●     Aanvullende gesprekken met (vak)leerkrachten, intern begeleiders en/of directeur,

●     De Algemene Ledenvergadering van het bestuur; twee maal per jaar.

De WPS is een KiVa school
De WPS volgt het anti-pest programma van KiVa.

"Bij KiVa vinden we dat ieder kind recht heeft op een fijne schooltijd. KiVa wil hier samen met scholen aan werken. Daarvoor biedt KiVa een schoolbreed programma, gericht op positieve groepsvorming en het verbeteren van de sociale veiligheid. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel, en dus niet op individuen zoals pesters, slachtoffers, populaire kinderen of kinderen die weinig vriendjes en vriendinnetjes hebben. Vandaar ons motto: samen maken we er een fijne school van!

KiVa is het eerste en enige programma in Nederland op het gebied van sociale veiligheid en pesten waarvan wetenschappelijk is bewezen dat het werkt!

➢     Uit onderzoek blijkt onder meer dat op KiVa-scholen:kinderen zich prettig en veilig voelen en dat er aanzienlijk minder wordt gepest (63% afname),

➢     kinderen meer positieve relaties hebben, zich beter kunnen inleven en sociaal vaardiger zijn,

➢     kinderen samen problemen oplossen en er minder ruimte wordt ingenomen door (groeps)problemen, er een beter leerklimaat is dat zorgt voor betere leerprestaties,

➢     leerkrachten beter en positiever worden beoordeeld door kinderen."

De 10 KiVa Regels

  1. We doen aardig tegen elkaar en behandelen anderen met respect
  2. We maken er samen een fijne groep van
  3. We praten met elkaar (en gebruiken daarbij IK-taal)
  4. We willen dat pesten stopt
  5. We willen dat ook verborgen pesten stopt
  6. We houden er rekening mee dat pesten heel lang pijn doet
  7. We zeggen tegen pesters: Stop ermee
  8. We helpen gepeste kinderen
  9. We lossen pesten als groep op
  10. We blijven ons houden aan deze KiVa-regels

​

 


Snel naar

Kennismaken Aanmelden

Het schoolplan bekijken

De WPS Alles over de WPS Een bijzonder gebouw Organisatie Schoolplan Schoolondersteuningsprofiel Stichting Vrienden van de WPS
Voor de ouders Vakanties en vrije dagen Kalender Schooltijden Overblijven Ziekmeldingen Verlof buiten schoolvakanties Klachtenregeling Beleid Sociale Veiligheid Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld Levensbeschouwingen Internetspelregels Verjaardagen Hygiëne Verkeer Verzekering Rapportage CITO Buitenschoolse Activiteiten Basisboekje Privacy
Contact Contactgegevens Contactformulier
  • Cookie settings

Powered by Social Schools